فناوریهای جدید دیابت

همانطور که فن آوری ها و نوآوریها، نحوه خرید، کارهای بانکی و جستجوی اطلاعات را تغییر داده اند، نحوه مدیریت بیماری های مزمن مانند دیابت را نیز متحول کرده اند. این فناوری های جدید زندگی را برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و 2 آسان تر کرده است.

تست قند بدون خونگیری از نوک انگشتان

سوزن های مکرر به نوک انگشتان برای آزمایش قند خون یک قسمت مهم، اما گاهی ناخوشایند از برنامه روزانه ی دیابت است. آزمایش قند خون به شما کمک می کند تا در مورد آنچه می خورید، میزان ورزش و مقدار انسولین خود تصمیم بگیرید.

دستگاه کنترل مداوم گلوکز یاCGM به شما کمک می کند تا از سوراخ کردن نوک انگشتان خود و خونگیری و تست با گلوکومتر بی نیاز شوید. دستگاه CGMهر چند دقیقه یک بار قند خون شما را از طریق یک حسگر کوچک که در زیر پوست شکم یا بازوی شما قرار داده شده، اندازه گیری می کند و نتایج را به صورت بی سیم به یک پمپ انسولین یا تلفن هوشمند یا یک دستگاه خوانش(ریدر) می فرستد.

اولین سیستمCGM ، دستگاه FreeStyle Libreبود. برای اطلاع از مقدار قند خون، شما به سادگی یک دستگاه ریدر را بر روی سنسور تکان می دهید و مقدار قند خون خود را می توانید ملاحظه کنید. سنسور FreeStyle Libreساخت شرکت Abbott، تا 10 روز قابل استفاده بود، اما جدیدترین نسخه آن برای استفاده ی 14 روزه طراحی شده است.

یک دستگاه سنجش مداوم قند خون به نامDexcom G6 ، به تنهایی برای ادغام با سیستم های تعیین دوز خودکار انسولین تأیید شده است.

در ژانویه 2020 ، شرکت Tandem Diabetes Care، پمپ انسولینt: slim X2 خود را با فناوریControl-IQ ، راه اندازی کرد که ترکیبی ازDexcom G6 CGM با یک پمپ انسولین برای تنظیم سطح انسولین با تلاش کمی از سوی کاربر است. این اولین سیستمی است که هم سطح انسولین پایه (بازال) را تنظیم می کند و هم دوزهای بولوس انسولین(زمان غذا) را بطور اتوماتیک برای جلوگیری از  افت یا افزایش شدید قند خون تحویل می دهد.

دکتر Jason Ng، دانشیار بالینی در بخش پزشکی و غدد درون ریز و متابولیسم در مرکز پزشکی دانشگاه پیتسبورگ، گفت: با ظهورCGM ، ما به دنبال عبارت جدید " time-in-range" هستیم و این درصد زمانی از روز است که قند خون فرد در محدوده ای است که پزشک به عنوان محدوده ی هدف قند خون برای او تعیین کرده است. مانیتور مداوم قند خون می تواند قند خون را هر 5 دقیقه یک بار در طول روز بررسی کند، و می تواند نوسانات قند خون بیمار را نشان دهد.

ترکیب  t: slimوDexcom ، نه تنها به تغییرات قند خون واکنش نشان می دهد، بلکه آنها را پیش بینی می کند. دکترNg، توضیح داد: از آنجایی كهCGM در حال جمع آوری شواهد و اطلاعات است، تصمیمات درمانی براساس محاسبات میزان قند خون شما در 30 دقیقه صورت می گیرد. این تقریباً مانند پیش بینی آب و هوا است، و می تواند قبل از رسیدن قند خون بیمار به سطح نامطلوب، تغییراتی ایجاد کند تا قند خون او ثابت بماند.

نسل بعدیCGM ، Dexcom G7است که باید در اواخر سال 2020 به بازار عرضه شود. دکترNg گفت: سنسور دستگاه Dexcom G7، کمی نازک تر ازG6 است و ما امیدوارم که طول عمر بیشتری داشته باشد.

 نظارت غیر تهاجمی بر قند خون

دستگاه های CGM، نیاز به اندازه گیری قند خون با کمک گلوکومتر و سوراخ کردن نوک انگشتان و خونگیری را کاهش می دهند، اما هنوز به یک سوزن کوچک در زیر پوست شما احتیاج دارند. هدف نهایی ایجاد یک دستگاهCGM است که قند خون را به طور مداوم کنترل می کند، بدون اینکه سنسوری در زیر پوست شما کار گذاشته شود.

چند شرکت در حال تلاش برای تولید محصولاتی برای دستیابی به این هدف هستند، از جملهSugarBEAT CGM ، که قند خون را از طریق یک چسب که روی پوست قرار داده می شود، اندازه گیری می کند. این محصول در سال 2019 راه اندازی شد اما هنوز در ایالات متحده در دسترس نیست.AerBetic ، یکی دیگر از دستگاه های پوشیدنی است که قند خون را از طریق تغییرات شیمیایی گازهای تنفسی اندازه گیری می کند که هنوز در مرحله آزمایش است.

دکترNg ، گفت: هم اکنون هیچ مدرکی مبنی بر برتری این سنسورهای غیرتهاجمی نسبت به سنسورهای فعلی که در زیر پوست قرار داده می شوند، مشاهده نکرده ام. من صدها بیمار را که از سنسورهای کم تهاجمی زیر پوستی استفاده می کنند، ویزیت کرده ام و اکثر آنها می گویند که اصلا وجود سوزن سنسور را در زیر پوست خود حس نمی کنند.

سیستم های حلقه ی بسته

آینده پمپ های انسولین یک سیستم حلقه ی بسته خودکار است که به آن پانکراس مصنوعی نیز گفته می شود زیرا بیشتر شبیه اندام پانکراس واقعی است. در این سیستم، CGMبه طور مداوم سطح قند خون فرد را بررسی می کند. سپس پمپ با استفاده از یک الگوریتم تعیین می کند که آیا فرد به انسولین برای پایین آوردن قند خون یا به گلوکاگون برای بالا بردن قند خون، نیاز دارد. گلوکاگون هورمونی است که قند را از کبد آزاد می کند. این سیستم به طور خودکار دوز صحیح را برای ثابت نگه داشتن قند خون در شبانه روز ارائه می دهد.

اولین سیستم حلقه ی بسته ترکیبی، MiniMed 670Gساخت شرکت Medtronicبود. این سیستم به طور مداوم سطح قند خون را کنترل می کند و انسولین را به طور خودکار تحویل می دهد، اما شما هنوز هم باید مقدار انسولین بولوس را بر اساس آنچه می خورید، وارد سیستم کنید.

سیستم های حلقه بسته واقعی که هم انسولین و هم گلوکاگون را تحویل می دهند، در حال توسعه هستند. مشکل یافتن شکلی از گلوکاگون است که به اندازه کافی برای کار در پمپ پایدار باشد.

شرکت Beta Bionics، در حال توسعه ی اولین پانکراس بیونیک کاملاً خودکار در جهان به نام iLet Bionic Pancreas System  است. این دستگاه در اواخر سال 2019 از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا، عنوان دستگاه پزشکی موفق[1] را دریافت کرد. دکتر Ng، می گوید: این اولین سیستم در جهان است که می تواند هر دو هورمون را برای تنظیم قند خون ارائه دهد. من مطمئن نیستم که هرگز به یک سیستم حلقه بسته واقعی برسیم، اما در حال نزدیک شدن به آن هستیم.

قلم های هوشمند

قلم های هوشمند، قابلیت حافظه ی یک پمپ را دارند. محصولاتی مانندInPen وGocap از طریق بلوتوث به یک برنامه ی تلفن هوشمند متصل می شوند که میزان دوز انسولین و زمان تزریق شما را کنترل می کنند.

دستگاه جدیدNovoPen Echo ، مزیت دیگری دارد و آن تنظیم دوز نیم واحدی است که به شما در تنظیم دقیق مقدار انسولین مورد نیازتان کمک می کند.

منبع:

https://www.webmd.com/diabetes/features/next-generation-diabetes-technology

 



[1]the FDA’s Breakthrough Device designation:برنامه دستیابی به موفقیت FDA، موفقیت دستگاه های پزشکی را تسریع می کند. این یک فرصت برای ارتباطات تعاملی و به موقع، تعادل در جمع آوری داده ها قبل و بعد از عرضه به بازار، طراحی کارآمد و انعطاف پذیر مطالعه بالینی، پشتیبانی تیم بررسی، مشارکت مدیریت ارشد و اولویت بررسی را فراهم می کند.